Wij respecteren jouw privacy

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
heroimage.jpg

MBO College Zuidoost

MBO College Zuidoost is een bedrijvige school. Met opleidingen in Economie, de Zakelijke Dienstverlening, Entree, Handel & Ondernemen (ook internationaal), ICT, Retail & Business en Serviceberoepen (onder andere in de facilitaire dienstverlening, sport en zorg). Op MBO College Zuidoost kunnen studenten ook terecht voor opleidingen van het Veiligheidscollege. Er zijn opleidingen van niveau 1 tot en met 4.

Scroll naar beneden

Het nieuwe normaal

Door de coronacrisis vormden ook bij MBO College Zuidoost de onderwijsteams in razend tempo hun lessen om naar online. Met vereende krachten maakten medewerkers en studenten het onmogelijke mogelijk. De crisissituatie leidde tot pittige omstandigheden waaronder sommige studenten hun opleiding moeten volgen, zoals beperkte ruimte om zich te concentreren op hun schoolwerk en geldproblemen door wegvallende bijbanen. Medewerkers balanceerden tussen werk, kinderopvang, gezond blijven en zorg voor anderen. Na een aantal maanden was de basis onder het nieuwe normaal stevig genoeg om de focus te verleggen naar de onderwerpen die ook vóór de crisis al relevant waren. De kwaliteit van het onderwijs en onderwijsvernieuwing, thema’s als diversiteit en inclusie. Maar ook beroepspraktijkvorming en oriëntatie op een opleiding, beide belangrijke onderwerpen in een maatschappij waar bedrijven onder druk staan en ontwikkelingen in sommige werkvelden elkaar snel opvolgen.

1. studenten in beeld
2. onderwijsresultaten

Meedenkers

De studenten van MBO College Zuidoost geven feedback op het onderwijs. Klassenvertegenwoordigers brengen de inzichten en de mening(en) van de groep die zij vertegenwoordigen over in hun overleg met het management. De overlegstructuur tussen studenten en managers die sommige opleidingen hebben ontwikkeld, werkt constructief. De uitwisseling draagt daadwerkelijk bij aan de verbetering van het onderwijs en is een voorbeeld voor andere teams. Ook de studentenraad vertegenwoordigt een brede achterban. De raad mengt zich actief in discussies, onder andere over diversiteit en inclusie en maakt zich onder andere hard voor kansengelijkheid bij stages.

3. wendbaar

Op veel fronten is er onderwijsvernieuwing. Zo start Izone, een oriëntatieprogramma voor studenten (zowel vmbo’ers als mbo-studenten) die niet goed weten welke kant ze op willen. Bij sommigen ging daar een verkeerde studiekeuze aan vooraf. Anderen behaalden hun vmbo-diploma en hadden geen idee bij hun volgende stap. ‘Waar ben ik eigenlijk goed in? 

Wat zou ik nu echt graag willen gaan doen?’ Het programma bestaat uit een onderwijsprogramma, uit coaching en uit onderzoeksopdrachten. Veel praktijk en samenwerking met bedrijven. In een jaar tijd is het aantal Izone-studenten verzevenvoudigd. 

Oriënteren met Izone

Leren on the job

Waardevolle nieuwe onderwijstrajecten zijn er op niveau 1, 2, 3, 4 én 5. Het aantal hybride trajecten breidt gestaag uit, zoals met de opleiding Verkoper in de Praktijk. In hybride trajecten leren studenten on the job. Docenten begeleiden hen op de werkplek. Hybride is voor veel studenten aantrekkelijk door het grote praktische component. Natuurlijk werkt MBO College Zuidoost aan optimalisatie van hybride trajecten. Bijvoorbeeld door onderzoek in de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam en in de RIF Talentontwikkeling Amsterdam. Bij de opleiding tot E-Commerce Manager is gekozen voor een blended learning concept. Studenten volgen hun lessen deels op school en deels online.

4. examineren
5 maatwerk

Uniek in Nederland

In september startte een volle klas studenten in de nieuwe opleiding mhbo ICT Engineer. Het is de eerste opleiding in Nederland waarin mbo en hbo geïntegreerd zijn, een zogenaamde niveau 5-opleiding. Deze pioniers volgen in de 4,5 jarige opleiding eerst de lessen op mbo-niveau en in het tweede studiejaar ook op hbo-niveau. Door deze natuurlijke overgang van mbo naar hbo wordt hoger beroepsonderwijs voor meer mbo’ers toegankelijk. Wat de opleiding bijzonder maakt, is dat studenten al in hun eerste studiejaar wekelijks een aantal dagen stage lopen bij een bedrijf. Zij leren dus voor een belangrijk deel on the job, met andere woorden leren door direct werkervaring op te doen. 

ITalent Workspace

Beroepspraktijkvorming is een wezenlijk onderdeel van elke mbo-opleiding. Stageplekken liggen niet in elke branche voor het oprapen. ITalent Workspace helpt ICT-studenten aan relevante werkervaring. Het is een nieuw leerbedrijf ‘in huis’, erkend door Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Studenten volgen hun stage in een speciaal ingerichte bedrijfsruimte. Daar werken zij aan ICT-opdrachten op het gebied van beheer en ontwikkeling van bedrijven en particulieren. Professionals uit het werkveld begeleiden hen met een inwerkprogramma, de uitvoering en de planning. 

Leren van en
met elkaar 

Mede door de coronacrisis heeft MBO College Zuidoost versneld de beweging ingezet naar blended onderwijs, een combinatie van on- en offline onderwijs. Blended learning is geen doel op zich, vernieuwing, flexibilisering van het onderwijs is dat wel. Het vraagstuk dat zich nu aandient is: wat behouden we? Wat draagt écht bij aan toekomstgericht onderwijs? Wat betekent dit voor de docenten en de andere medewerkers? Wat betekent dat voor het schoolgebouw? Dit wordt goed onderzocht. Toch is het niet de bedoeling om álles te veranderen. Waar we trots op zijn is dat MBO College Zuidoost een plek in de stad is waar studenten en medewerkers met diverse culturele, economische en sociale achtergronden zich veilig en thuis voelen. Een plek waar ze kunnen werken, leren en samenleven. Binnen het college ligt de focus op sociale veiligheid, kansengelijkheid en inclusie. Diversiteit en inclusie zijn en blijven rode draden.

6 werken
6 werken (copy)

Adriaan Dönszelmann en Odette Vermeulen,
directie MBO College Zuidoost:

“Als je terugkijkt, zie je wat een ontzagwekkende prestatie we als MBO College Zuidoost hebben geleverd. Medewerkers, studenten én bedrijven die we ondanks de crisis aan ons college weten te binden. De coronacrisis heeft veel op scherp gezet en zeker ook het onderwijs. Met vereende krachten hebben we aandacht kunnen houden voor onze studenten en lijkt niemand echt uit zicht te zijn verdwenen. Een flink aantal studenten heeft z’n opleiding met een volwaardig diploma afgerond. Daar zijn we enorm trots op. Met dit team kunnen we bouwen en kijken hoe we ons onderwijs verder vorm gaan geven. Samen met bedrijven, de buurt en met de gemeente. Niet voor niets noemen we onszelf het College van Kansen. Dat willen we waar blijven maken in dit ambitieuze en veelzijdige deel van Amsterdam.”

7. quote

“Met vereende krachten hebben we aandacht kunnen houden voor onze studenten en lijkt niemand echt uit zicht te zijn verdwenen”

Adriaan Dönszelmann en Odette Vermeulen

Aantal
studenten

3.781
img : students (Copy) (Copy) (copy)

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

70,0%
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

6,7
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
medewerkers

7,3
img : students (copy)

Tevredenheid
studenten

7,0
img : students (Copy) (copy)

Statistieken

MBO College Zuidoost

Terug naar boven

heroimage.jpg

MBO College Zuidoost

MBO College Zuidoost is een bedrijvige school. Met opleidingen in Economie, de Zakelijke Dienstverlening, Entree, Handel & Ondernemen (ook internationaal), ICT, Retail & Business en Serviceberoepen (onder andere in de facilitaire dienstverlening, sport en zorg). Op MBO College Zuidoost kunnen studenten ook terecht voor opleidingen van het Veiligheidscollege. Er zijn opleidingen van niveau 1 tot en met 4.

Scroll naar beneden
1. studenten in beeld

Het nieuwe normaal

Door de coronacrisis vormden ook bij MBO College Zuidoost de onderwijsteams in razend tempo hun lessen om naar online. Met vereende krachten maakten medewerkers en studenten het onmogelijke mogelijk. De crisissituatie leidde tot pittige omstandigheden waaronder sommige studenten hun opleiding moeten volgen, zoals beperkte ruimte om zich te concentreren op hun schoolwerk en geldproblemen door wegvallende bijbanen. Medewerkers balanceerden tussen werk, kinderopvang, gezond blijven en zorg voor anderen. Na een aantal maanden was de basis onder het nieuwe normaal stevig genoeg om de focus te verleggen naar de onderwerpen die ook vóór de crisis al relevant waren. De kwaliteit van het onderwijs en onderwijsvernieuwing, thema’s als diversiteit en inclusie. Maar ook beroepspraktijkvorming en oriëntatie op een opleiding, beide belangrijke onderwerpen in een maatschappij waar bedrijven onder druk staan en ontwikkelingen in sommige werkvelden elkaar snel opvolgen.

2. onderwijsresultaten

Meedenkers

De studenten van MBO College Zuidoost geven feedback op het onderwijs. Klassenvertegenwoordigers brengen de inzichten en de mening(en) van de groep die zij vertegenwoordigen over in hun overleg met het management. De overlegstructuur tussen studenten en managers die sommige opleidingen hebben ontwikkeld, werkt constructief. De uitwisseling draagt daadwerkelijk bij aan de verbetering van het onderwijs en is een voorbeeld voor andere teams. Ook de studentenraad vertegenwoordigt een brede achterban. De raad mengt zich actief in discussies, onder andere over diversiteit en inclusie en maakt zich onder andere hard voor kansengelijkheid bij stages.

3. wendbaar

Op veel fronten is er onderwijsvernieuwing. Zo start Izone, een oriëntatieprogramma voor studenten (zowel vmbo’ers als mbo-studenten) die niet goed weten welke kant ze op willen. Bij sommigen ging daar een verkeerde studiekeuze aan vooraf. Anderen behaalden hun vmbo-diploma en hadden geen idee bij hun volgende stap. ‘Waar ben ik eigenlijk goed in? Wat zou ik nu echt graag willen gaan doen?’ Het programma bestaat uit een onderwijsprogramma, uit coaching en uit onderzoeksopdrachten. Veel praktijk en samenwerking met bedrijven. In een jaar tijd is het aantal Izone-studenten verzevenvoudigd. 

Oriënteren met Izone

4. examineren

Leren on the job

Waardevolle nieuwe onderwijstrajecten zijn er op niveau 1, 2, 3, 4 én 5. Het aantal hybride trajecten breidt gestaag uit, zoals met de opleiding Verkoper in de Praktijk. In hybride trajecten leren studenten on the job. Docenten begeleiden hen op de werkplek. Hybride is voor veel studenten aantrekkelijk door het grote praktische component. Natuurlijk werkt MBO College Zuidoost aan optimalisatie van hybride trajecten. Bijvoorbeeld door onderzoek in de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam en in de RIF Talentontwikkeling Amsterdam. Bij de opleiding tot E-Commerce Manager is gekozen voor een blended learning concept. Studenten volgen hun lessen deels op school en deels online.

5 maatwerk
6 werken

Uniek in Nederland

In september startte een volle klas studenten in de nieuwe opleiding mhbo ICT Engineer. Het is de eerste opleiding in Nederland waarin mbo en hbo geïntegreerd zijn, een zogenaamde niveau 5-opleiding. Deze pioniers volgen in de 4,5 jarige opleiding eerst de lessen op mbo-niveau en in het tweede studiejaar ook op hbo-niveau. Door deze natuurlijke overgang van mbo naar hbo wordt hoger beroepsonderwijs voor meer mbo’ers toegankelijk. Wat de opleiding bijzonder maakt, is dat studenten al in hun eerste studiejaar wekelijks een aantal dagen stage lopen bij een bedrijf. Zij leren dus voor een belangrijk deel on the job, met andere woorden leren door direct werkervaring op te doen. 

ITalent Workspace

Beroepspraktijkvorming is een wezenlijk onderdeel van elke mbo-opleiding. Stageplekken liggen niet in elke branche voor het oprapen. ITalent Workspace helpt ICT-studenten aan relevante werkervaring. Het is een nieuw leerbedrijf ‘in huis’, erkend door Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Studenten volgen hun stage in een speciaal ingerichte bedrijfsruimte. Daar werken zij aan ICT-opdrachten op het gebied van beheer en ontwikkeling van bedrijven en particulieren. Professionals uit het werkveld begeleiden hen met een inwerkprogramma, de uitvoering en de planning. 

7. quote

“Met vereende krachten hebben we aandacht kunnen houden voor onze studenten en lijkt niemand echt uit zicht te zijn verdwenen”

Adriaan Dönszelmann en Odette Vermeulen

Adriaan Dönszelmann en Odette Vermeulen,
directie MBO College Zuidoost:

“Als je terugkijkt, zie je wat een ontzagwekkende prestatie we als MBO College Zuidoost hebben geleverd. Medewerkers, studenten én bedrijven die we ondanks de crisis aan ons college weten te binden. De coronacrisis heeft veel op scherp gezet en zeker ook het onderwijs. Met vereende krachten hebben we aandacht kunnen houden voor onze studenten en lijkt niemand echt uit zicht te zijn verdwenen. Een flink aantal studenten heeft z’n opleiding met een volwaardig diploma afgerond. Daar zijn we enorm trots op. Met dit team kunnen we bouwen en kijken hoe we ons onderwijs verder vorm gaan geven. Samen met bedrijven, de buurt en met de gemeente. Niet voor niets noemen we onszelf het College van Kansen. Dat willen we waar blijven maken in dit ambitieuze en veelzijdige deel van Amsterdam.”

Aantal
studenten

3.781
img : students (Copy) (Copy) (copy)

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

70,0%
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

6,7
img : students (Copy) (copy)

Tevredenheid
medewerkers

7,3
img : students (copy)

Tevredenheid
studenten

7,0
img : students (Copy) (copy)

Statistieken

MBO College Zuidoost

Terug naar boven

Leren van en
met elkaar 

Mede door de coronacrisis heeft MBO College Zuidoost versneld de beweging ingezet naar blended onderwijs, een combinatie van on- en offline onderwijs. Blended learning is geen doel op zich, vernieuwing, flexibilisering van het onderwijs is dat wel. Het vraagstuk dat zich nu aandient is: wat behouden we? Wat draagt écht bij aan toekomstgericht onderwijs? Wat betekent dit voor de docenten en de andere medewerkers? Wat betekent dat voor het schoolgebouw? Dit wordt goed onderzocht. Toch is het niet de bedoeling om álles te veranderen. Waar we trots op zijn is dat MBO College Zuidoost een plek in de stad is waar studenten en medewerkers met diverse culturele, economische en sociale achtergronden zich veilig en thuis voelen. Een plek waar ze kunnen werken, leren en samenleven. Binnen het college ligt de focus op sociale veiligheid, kansengelijkheid en inclusie. Diversiteit en inclusie zijn en blijven rode draden.

6 werken (copy)